2012-10-13 / 18 Havkajakvejlederkursus med Rowland Wollven på Rømø. PDF Udskriv Email

Efterårsferien står for døren, haven skal have en tur så den er klar til vinteren og så er der lige lidt træværk der skal smøres. Det var planen.

Som det jo tit hænder med planer bliver de ændret og det skete heldigvis også med denne, for helt uforvaren og uden nogen form for egen indflydelse og skyld var jeg nu på vej til 5 dages kursus på Rømø med strøm, tidevand, bugsering, teknik osv.

Samkørsel med Bjørn fra Lejre Havkajak klub blev aftalt, min kajak og bagage kom i hans bil og så afsted, fuld af forventning. Vi kørte dagen inden kursus start da det var kl. 09,00. Ankomst dagen før var ikke noget problem, vi skulle bo på B&B hos else og keld. Vel fremme støder vi til to andre deltager også fra Frv- ro og kajakklub lige som jeg. Snakke gik lystigt, spændingen og forventning var bestemt tilstede.

PA141894

Efter en god nats søvn og dejlig morgenmad begyndte folk lige så stille og komme. Præcentation af deltager og instruktør, lidt teori og så afsted mod Havneby.

Inden vi kom på vandet blev der delt nummere ud til os alle, hvilket Rowland Wollven, vores BCU 5 strar instruktør, skulle bruge if. med forskellige cases.

PA141895

Rowland giver de sidste informationer inden inden vi gik på vandet blev givet.

Vi roede lidt rundt inde inde i havnen så vi fik lidt varme i kroppen.

PA141897

Planen var og ro ud af havnen til " den grønne bøje " hvilken jeg endnu ikke havde stiftet bekendskab med.

Jeg kunne dog forstå på nogle af de andre deltager at det nok skulle komme.

" Den grønne bøje " dragen havkajakker til sig, hvorvidt det er rigtigt eller ej ved jeg ikke men jeg kom til og kende den :-)

PA141898

Aftalen var samling til venstre lige inden havneudløbet hvor der var mulighed for og ligge beskyttet i et lille hjørne hvor større skibstrafik ikke havde mulighed for og komme ind.

Da alle er samlet og klar til og ro gennem havnehullet kommer færgen fra Sylt.

Ingen tvivl om det ikke er den største færge jeg nogen sinde har set. Men som det fremgår på billederne så havde den dog en vis for for størelse.

PA141896

Ind kom færgen og ud af havnen kom vi.

Spændingen var bestemt til stede.

Hvor meget strøm er der.

Hvordan påvirker strøm og vind bølgerne.

Hvad specielt er der ved " den grønne bøje ".

Endelig fik jeg set bøjen. Der blev arbejdet med forskellige former for teknik og øverlser. Roet med strøm og vind, for så og ro tilbage igen.  PA141899

Så blev det til til bugsering.

Rowlan Wollven forklare hvordan man får en flåde på to, en tilskadekommen og en hjælper ud gennem surfen / brændingen.

PA141900

Planen var og sætte den tilskadekommende og hjælperen i deres kajakker på stranden.

Den første roer på vandet har 3 trækliner a 15 m pr stk mellem sig og roer 2. Dette skyldes roer 1 skal fri af brændingen inden roer 2 så begynder og trække.

Brændingen / surfen måtte vi forestille os.

PA141901

Da alle trækliner var lagt så det ikke filtere sammen var det tid til afgang.

Første roer blev hjulpet i sin kajak og så var det bare om og ro til.

PA141904

Vigtigheden af orden i træklinerne må under ingen omstændigheder undervuderes.

Samtidig skal første roer også have fysisk styrke da de efterfølgende kajakker trækkes af stranden. Er gruppen af en sådanne størelse det kan lade sig gøre kan roer 2 blive hjulpet af roer 3.

Hårdt arbejde er det dog uden tvivl, bare den modstand trækliner og evt. tasker til linerne giver er bestemt til og mærke.

PA151917

Efter dagens undervisning kørte vi tilbage til vores B&B.

Middagsmaden bliv spist i lystig stemning og historier om dagens oplevelser blev genfortalt.

Enkelte hændelser gav anledning til smil / latter. Dejligt og være sammen med rare og behagelige mennesker der som en selv holder af og ro havkajak.

PA151918

Dagen efter var starten som dagen før.

Rowland gav os beskeder om dagens program, hvilket var afhæning af vind og vejr.

På vandet var opgaver mange og spændende.

PA151921

En lille smule læ for strøm og vind blev brugt til teknik øvelser inden de skulle prøves i mere uroligt vand.

Samtidig kunne der evalueres over hvilke øvelser der lige havde være fortaget.

Jeg er sikker på jeg ikke er den eneste der også brugte det lille læsted til og slappe af. Det er hårdt arbejde at ro havkajak.

PA161932

Vinden spillede os et lille puds hvilket blev udnyttet til teori.

En tur til Lakol strand og se om vi kunne finde ribben hvor muligheden for og komme gennem brændingen ville være størst.

Vindretningen gjore dog at bølgerne gik mere langs med stranden og ikke så direkte ind som vi havde kunne ønske os.

Derefter kørte vi til Havneby for og se på strøm, bølger, tidevandet og færgen komme ind.Den var naturligvis også påvirket af naturen og færgede ind gennem havnen. Imponerende og se hvor elegant færgen kom gennem havnehullet på skrå, det må være dygtige folk.

PA181937

Dagene gik, masser af undervisning og forbedring af egne færdigheder.

Forskellige cases.

Her demonstreres hvor stabil en kajak er mens der repereres et hul i bunden på en makkers.

Roeren i den " ødelagte " kajak blev bedt om at stille sig oven på fordækket af kajakken der ikke var defekt, hvilket lod sig gøre uden ufrivillig vandgang.

PA181938

Rowland benytter stabiliteten til forklaringer om forskellige former for reperationer, alt imens  han har en roer sidene på sit fordæk

De 5 dage som de to kurser foregik over gik hurtigt. Men sådan er det når man beskæftiger sig med noget man virkelig er begejsteret for, og når det så er i selskab med andre ligesindet, behagelige og ikke mindst morsomme mennesker, ja så er tiden lige pludselig gået.

Et fantastisk lærrerigt, berigende og inspirerende kursus som kun kan anbefales.

Til sidst men bestemt ikke mindst er herunder et billed af Rowlands punchlines. Jeg kan også anbefale et besøg på hans hjemmeside som også fremgår på billedet.

Hvis jeg på et senere tidspunkt får muligheden, er der ingen tvivl om en rotur med Rowland står højt på min liste.