2011-06-02 Møn rundt PDF Udskriv Email

Så er kajakkerne læsset og vi har alt vi skal bruge til en hyggelig tur, som vi begge har glædet os meget til.

Turen rundt om Møn ville vi starte ved Kalvehave hvor der er en fin p-plads.

Efter pakning af kajakker satte vi i vandet fra stranden.

Her er Fie lige gået på vandet, vejret var bedre en vi havde ture drømme om, sol fra en skyfri himmel og bare 3-5 ms fra skiftende retninger.

Vi roede mod Nyor som er forbundet til Møn med en lille bro, en fint sted og spise frokost. P6020064

Mellem Møn og Nyor havde vi fornøjelsen af en havørn lige over hoved på os. Det lovede godt for fores ”eventyr”.

Nordøst siden af Møn. Det bliver ikke meget bedre.P6020069

Vi roede mellem nogle små sandøer / banker, en speciel oplevelse.

I bugten prøvede vi og lave et kryds, formålet med turen er jo og få noget erfaring med distancer mellem pauser og finde en hastighed der passer Fie.

Det var blevet tid til frugt og eftermiddags kaffe / the så vi begyndte og lede efter et passende sted.

Masser af strand og ingen mennesker eller huse, her ville vi ikke forstyrre.P6020077

Gad vide hvordan der har set ud for 1000 år siden. Vi lod fantasien løbe og forestillede os hvordan der har set ud med ” huleboer ” vikinger osv.

På vandet igen, planen var vi ville sove lige nord for klinten.

Stadig masser af kyststrækning hvor der ikke var huse, mennesker eller andet menneskeskabt vi kunne se fra vores kajakker.

Endelig fremme hvor vi ville sove, stadig ingen mennesker eller huse.P6020099

Fantasien løb stadig frit. Gad vide om der ville komme vikinger eller stenalderfolk og se hvad vi var for nogle.

Mærkeligt hvordan det påvirker både Fie´s og min fantasi når der ikke er noget byggeri eller menneskelig aktivitet.

Landgangen er ikke det nemmeste da der ligger nogle store sten i vandkanten, men vi kan sagtens finde nogle ”huller” hvor kajakkerne kunne komme igenem.

På stranden er alle stenene dejlige runde så kajakkerne blev trukket helt op hvor vi skulle slå teltet op.

Dagens etape vel overstået, og en dejlig naturlig træthed melder sig.P6020102

Inden maden skulle laves på bål mente vi helt sikkert vi havde fortjent en kop the og kaffe.

Fie havde gjort klar i teltet til og gå i soveposen mens jeg lavede mad.

En fantastisk dag var tæt på sin afslutning, så mens vi aftenhyggede

og gjorde klar til og kravle i soveposen nød vi solnedgangen, P6020120

spændte på hvad morgendagen ville bringe.

2011-06-03.

Efter en dejlig nat hvor vi var blevet lullet i søvn til bølgernes skvulpen mod de runde sten på stranden spiste vi morgenmad, pakkede kajakker og så på vandet, klinten var bare 500 m. længere mod syd.P6030132

Lige så smukt var det som jeg huskede fra sidste år, oplevelsen var ikke mindre bare fordi man har været der før. Fie var noget imponeret over højden. Igen fik fantasien lov og løbe løbsk, sikke en masse røverhistorier vi kunne digte.

Det var egentligt tid til pause da klinten sluttede men Fie syntes det var tosset og holde pause nu når vi kun havde 4 km. til Klintholmhavn hvor vi skulle ind til købmanden og købe aftensmad. Så vi foresatte, spiste frokost i havnen og fik handlet.P6030168

Ikke ret længe efter vi var kommet på vandet igen fik Fie en krise, der var bare ingen energi i hende, så vi måtte ind på

stranden.

Vi fik noget og spise og drikke. Efter en times hygge i solen hjalp det på energien og så ville Fie på vandet igen. En flot tur mod sydøst spidsen af Møn.

Vi gik i land og fik slået telt op

og lavet aftensmad, hygget og så i soveposen, begge godt mættet af dagens oplevelser, og samtidig spændt på morgendagens oplevelser.

2011-06-04.

Morgenmad og så i kajakkerne.

Vi roede mellem Møn og Falster hen mod Bogødæmningen. Da jeg var af sted sidste år måtte vi stoppe ved dæmningen pga. dårligt vejr, så jeg var noget spændt på og komme under den og videre op mod Kalvehave.

Området er smukt med små øer mellem Bogø, Sjælland og Møn, og så ror man mod Gl. Kalvehave hvor husene ligger helt ned til vandet med de røde tegltage, meget idyllisk.

Vi kom op langs Møn og kunne nu se broen mellem Sjælland og Møn, tak skal du ellers have der havde vi modstrøm. Jeg ved ikke hvad der var sket med Fie for hun mente ikke hun kunne mærke noget og der sad jeg og kæmpede som en gal. Godt det ikke var omvendt.

Under broen og så lige 500 m mere så var vi ved p-pladsen hvor vores bil holdt.

Vel inde på land tømte vi kajakkerne og fik båret det hele op til bilen. En velfortjent frokost i bagagerummet blev afslutningen på vores tur rundt om Møn, hvor vi begge lærte en masse. 85 km. var det blevet til. På vej hjem begyndte vi allerede og tale om turen rundt om Sjælland. Vi sad begge godt mættet af oplevelserne vi havde haft de sidste 3 dage. Det bliver spændende og se hvad der venter os af oplevelser på den næste tur.